مرجع آموزش های مجازی-بلاگ تو

چرا وبلاگ نویسی را انتخاب کردیم؟

صمد محمدعلوی | شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۱۳ ب.ظ

اگر شما هم جزء دوستانی هستید که تازه به این عرصه دعوت شده یا در آن ورود پیدا کرده اید احتمالاً اولین سوالی که با آن مواجه هستید این است که:

چرا باید در عرصه فضای مجازی و آن هم وبلاگ نویسی وارد شویم؟

چرا با وجود پدیده ها و امکانات فراوانی که در اینترنت یا همان فضای مجازی وجود دارد وبلاگ را انتخاب کرده ایم؟

اصولاً وبلاگ چیست؟ چه قابلیت هایی دارد؟

وبلاگ نویسی چه فایده های برای ما دارد؟ 

و در نهایت مهمترین سوال اینکه:

چطور می توانیم مطالب خوب و مفیدی برای وبلاگمان بنویسیم؟ 

و شاید دهها سوال دیگر ...

اهمیت و نقش رسانه در زندگی اجتماعی

  ابتدا باید بگوییم که اینترنت یا فضای مجازی محیط یا بستری است که طی سالهای اخیر پدیده های مختلفی مانند سایتهای اطلاع رسانی و خبری، خبرگزاریها، رسانه های تبلیغاتی و بازاریابی، شبکه های اجتماعی، شبکه های اشتراک گذاری، مسنجرها یا همان پیام رسانها و ... در این بستر ایجاد شده اند.

  یکی از مطالب اولیه که باید بدانیم این است که اکثر قریب به اتفاق این پدیده ها به نوبه خود نوعی "رسانه" هستند. این که «رسانه» چیست و چه اجزاء و عناصری دارد؟ و کاربردهای آن چیست؟ هم مطلب مفصلی است که انشاء الله در یک مطلب جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

   به طور خلاصه اینکه ما با دقت و توجه دقیق به محیط اطرافمان اعم از خانواده، مدرسه، دانشگاه، کتابخانه و همه محیطهای عمومی دیگر متوجه می شویم که به علت ویژگی «اجتماعی بودن» نیاز به ازتباط با محیط داریم و امروزه در محیط اطراف ما که آن را جامعه یا اجتماع می نامیم، انبوهی از ئسایل ارتباطی نقش و وظیفه انتقال پیام با ما و سایر افراد را انجام می دهند.

   برخی از این ابزارهای ارتباطی که «رسانه» نامیده می شوند، ابزارهایی هدفمند، مدیریت شده و پیشرفته هستند که برای تاثیرگذاری بیشتر بر افراد تلاش کرده و گاهی با یکدیگر رقابت زیادی هم دارند. نتیجه این تاثیرگذاری رسانه ها نیز شکل دادن و ساختن به افکار ، دانسته ها و آگاهی های مردم و افراد یک جامعه است.

   مسلم است وقتی رسانه ای بتواند به افکار و دانسته های یک جامعه و افراد آن مطابق برنامه ریزی و هدف خود جهت دهی و تاثیرگذاری کند، در مرحله بعد به راحتی می تواند رفتارهای اجتماعی و فرهنگی یا حتی سیاسی آنها را نیز بر اساس اطلاعات و داده های ذهنی که خود قبلاً در اختیار آنها قرار داده، تنظیم کرده و به راحتی از این رفتار بهره برداری کند.

  در یک مثال ساده می توان به اتفاقی که اخیراً در رسانه های کشور ما به وقوع پیوست اشاره کرد. تبلیغ برای استفاده از نوعی کرم به نام «کرم حلزون» به حدی افزایش یافته بود که بسیاری از مردم فکر می کردند برای درمان ضایعات پوستی و ترمیم سریع زخمها یا از بین بردن لکه ها یا آثار جراحتهای پوستی حتماً باید از این کرم استفاده کنند چون نتایج معجزه آسایی دارد!

   نوع تبلیغات جذاب رسانه ای، تعداد مرتبه های بسیار زیاد تکرار این تبلیغات در رسانه ها و آسانی دسترسی به این محصول موجب ایجاد چنین تصور غلطی در میان مردم شده بود و اگر این تبلیغات رسانه ای ادامه پیدا می کرد بدون شک رفتار اجتماعی مردم به طرف استفاده روزافزون از آن منتهی شده و سود سرشاری را نصیب کارخانه سازنده آن می کرد. بدون اینکه بررسی شود آیا مطالب مورد ادعا و تاثیرات معجزه آسای گفته شده در این تبلیغات صحت دارد یا نه!

   بنابراین می توان گفت:

  رسانه ها تاثیر عمده و مهمی در شکل دادن به افکار، باورها، تصورات و دانسته های ذهنی مردم دارند که در هنگام تصمیم گیری، انتخاب کردن و بروز دادن رفتارهای فرهنگی و اجتماعی مردم این تاثیرها به خوبی و روشنی دیده می شود.

پایگاه جامع اطلاعات و محتوای فرهنگی- سمت و سو

  • صمد محمدعلوی

آموزش سایبری

وبلاگ نویسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی